Wat studenten graag anders zien op school bij een volgende pandemie
Het gaat niet goed met de mentale gezondheid van jongeren, één op de drie jongeren heeft mentale problemen. Tijdens de coronapandemie in 2021 ervaarde ruim 50% van de hbo- en wo-studenten psychische klachten. Ook onderzoeker Katie Verschueren herkent dit probleem, “De maatregelen van de coronaperiode hebben een enorm effect gehad op de mentale gezondheid van jongeren. Daarom is het belangrijk om scholen beter voor te bereiden op vergelijkbare situaties in de toekomst.”
Studenten tijdens corona
Design Thinking in de praktijk
Met Design Thinking probeer je door middel van creatieve werkvormen deelnemers tot oplossingen te laten komen. In de tweede sessie gingen studenten aan de slag met het tastbaar maken van de twee ontwerpvragen. De eerste vraag: Hoe kunnen we een balans vinden tussen ‘rekening houden met’ en het normale door laten gaan, waarbij mentale en fysieke gezondheid centraal staan tijdens een pandemie? En de tweede vraag: Hoe kunnen we sociale contacten zo inrichten dat het mentale en fysieke welzijn zo optimaal mogelijk blijft tijdens een pandemie? Zij gebruikten LEGO, Unblok en knutselspullen om de oplossingsrichtingen van deze vragen tastbaar te maken.
Opgesloten op je studentenkamer
Impactvol onderzoek doen
Eind februari wordt het onderzoek afgerond. “Het is goed dat studenten hier zelf mee aan de slag willen en deze ervaringen delen. Zij gaven zelf aan dat ze het fijn vonden om verbinding te leggen met anderen en herkenning te vinden in elkaars verhalen. En het onderzoek wordt sterker en impactvoller als de resultaten ontstaan vanuit de personen om wie het gaat, de studenten.”, sluit Katie af.
Benieuwd naar de uiteindelijke adviezen uit dit onderzoek? Volg ons op LinkedIn.