Goed voorbereid op een steeds complexere zorgsector

De zorg heeft te maken met veel verschillende problemen: denk aan arbeidstekorten en vergrijzing. Daarom zijn er slimme oplossingen nodig, onder andere al bij het opleiden van toekomstige zorgprofessionals. Cindy de Bot, docent Verpleegkunde en Associate lector Preventie binnen Verpleegkundige Zorg vertelt er meer over.

“Simulatieleren is een manier van leren waarbij studenten en zorgpersoneel in een veilige omgeving, met of zonder technologie, echte praktijksituaties naspelen om zo vaardigheden te oefenen”, legt Cindy uit. Door middel van simulaties – vaak met behulp van levensechte oefenpoppen, virtual reality of andere technische hulpmiddelen – worden specifieke situaties en handelingen uit de praktijk nagedaan. Voorbeelden zijn het inbrengen van infusen tot reanimatie of het uitvoeren van complexe medische procedures.

Belang simulatieleren

Simulatieleren binnen het zorgonderwijs heeft veel verschillende voordelen. Zo leren studenten door middel van simulaties op een veilige en toegankelijke manier hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Cindy noemt als voorbeeld: “Zo zijn er geen consequenties voor de gezondheid van een simulatiepatiënt wanneer bijvoorbeeld een vlindernaaldje verkeerd wordt ingebracht”.

“Daar komt ook bij dat de maatschappij verandert en steeds meer vraagt van zorgprofessionals. De vergrijzing, het arbeidstekort en de toenemende zorgvraag spelen hier onder andere een rol in. Door simulatieleren zorgen wij ervoor dat studenten beter voorbereid zijn op een arbeidsmarkt die steeds meer van hen vraagt”, voegt Cindy toe.

De ontwikkeling van soft skills

Naast de technische vaardigheden die studenten opdoen, speelt simulatieleren ook een cruciale rol in de ontwikkeling van soft skills, zoals communicatie, empathie en probleemoplossend vermogen. In de simulaties komen studenten vaak scenario’s tegen waarin ze samenwerken met medestudenten en communiceren met de patiënt. Dit helpt hen niet alleen om hun klinische vaardigheden te verbeteren, maar ook om te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken in een team. “Het is essentieel dat zorgprofessionals niet alleen goed zijn in hun vak, maar dat ze ook in staat zijn om met anderen te communiceren en samen te werken,” legt Cindy uit. “Door deze vaardigheden in een veilige leeromgeving te oefenen, bereiden we hen voor op de realiteit van de zorg, waar teamwork en goede communicatie soms letterlijk van levensbelang zijn.”

StimulanZ

Om simulatieleren in het zorgonderwijs zo effectief mogelijk te maken, is onderzoek nodig. Een voorbeeld daarvan is StimulanZ: een driejarig project waarin tien verschillende partners in Nederland en Vlaanderen samen onderzoek doen naar de inzet van simulatieleren in het zorgonderwijs. Cindy is bij dit project betrokken en inventariseert de behoeftes van studenten én het werkveld. Vervolgens is het tijd voor het creëren van simulaties die bij deze behoeftes aansluiten. Daarna is het tijd om deze te testen en te evalueren door middel van de thinking-aanpak. Bij deze methode staan de behoeftes van de gebruiker, in dit geval de studenten, centraal. Hun feedback wordt dus meegenomen om zo tot nóg betere simulaties te komen.  

“De kracht van StimulanZ zit hem in de grensoverstijgende aanpak. Omdat we samenwerken met organisaties uit Vlaanderen, leren we veel van de manier waarop dingen daar aangepakt worden en zij steken weer dingen van ons op”, zegt Cindy. “Door verschillende perspectieven en ervaringen te combineren, ontwikkelen we effectievere en relevantere leermethoden die de studenten voorbereiden op de uitdagingen van de moderne zorgsector.” 

Interreg Vlaanderen-Nederland financiert dit project. 

Lees meer over StimulanZ

Meer weten over simulatieleren?

Cindy de Bot

Associate lector Preventie binnen Verpleegkundige Zorg

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.