
Participatief onderzoek: 'Over ongemakkelijk gesproken'
Alex Schenkels, onderzoeker bij lectoraat Betrokken Wetenschap
Het vertrouwde MS-teams belgeluid schalt door mijn headset. Het is augustus 2021, midden in de coronapandemie, ons sociale bestaan speelt zich grotendeels online af. Het deuntje is welbekend, dagelijks hoorbaar bij de start van online college en overleggen. Waar het riedeltje in die settingen tegenwoordig een gevoel van sleur oproept, word ik er nu lichtelijk nerveus van.
Binnen kwalitatief onderzoek is het gemeengoed om onszelf als onderzoekers in ogenschouw te nemen. Onderzoekers zijn geen neutrale, afstandelijke observanten. In tegendeel, we nemen onze persoonlijkheid, levenservaring, voorkennis, alsook ons uiterlijk mee; of we nou willen of niet. Al deze zaken beïnvloeden de kwaliteit van ons werk. Hoe wij onderzoeken, alsook: hoe we het opschrijven.
Feitelijk hebben kwalitatief onderzoekers ontdekt dat onderzoekers.. uhm.. net mensen zijn. Als we de wetenschap toch niet hadden, he!
Menig kwalitatief onderzoeker houdt vlijtig reflectiedagboeken bij, of schrijft zelfs hele artikelen over positionaliteit (diens sociale positie, referentiekader e.d.): enkele beproefde methoden om je ‘subjectieve ik’ mee te wegen. Toch voelt dit altijd wat beperkt voor mij. Het gros van dergelijke reflecties schrijft men achteraf, als ‘het stof’ is gaan liggen. De meeste teksten schrijft men bovendien in zijn of haar eentje. Een tamelijk comfortabele manier van reflecteren, als je het mij vraagt.
Dan denk ik aan mijn studenten, die op hun stages continu feedback krijgen. Juist in het heetst van de strijd, juist van zoveel mogelijke relevante anderen. Reflectieverslagen worden nog extra doorgelicht tijdens voortgangsgesprekken.
Inhoudelijk kwamen we niet tot overeenstemming, dus stelde ik voor dat ik ons verschil van inzicht gewoon als zodanig zou beschrijven in het stuk. Dat leek me het meest transparant. Tot besluit hielden we een rondje met laatste opmerkingen. Een van de deelnemers, Y., zegt: “Ik vond het vooral erg leuk en leerzaam. Dank voor het organiseren, Alex!”. De anderen knikken instemmend.