Mentaal welbevinden en veerkracht tijdens een pandemie: co-creëren met studenten

De COVID-19 pandemie zorgde voor een ontwrichting van de samenleving. Bij Avans Hogeschool was geen fysiek onderwijs mogelijk, waardoor lessen online gegeven werden. Vanwege de maatregelen kregen studenten uitstel van het bindend studieadvies.

Tijdens de pandemie probeerde Avans in verbinding te blijven met studenten. Ook droegen medewerkers en studenten mondmaskers en hielden zijn 1,5 meter afstand. De gehandhaafde interventies waren noodzakelijk om verspreiding van het virus te voorkomen, maar leidden ook tot gedaald mentaal welbevinden bij jongvolwassen studenten. Denk aan de gevoelens eenzaamheid, depressie en angst. Door de pandemie is de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van deze groep beperkt, met nog zichtbare gevolgen.

Het doel

Het is aannemelijk dat een volgende airborne pandemie (via een virus via de lucht) zich aandient. Daarom is het belangrijk om te leren van de COVID-19 pandemie. Hoe kunnen we de negatieve effecten op de ontwikkeling en het mentaal welbevinden van jongvolwassen minimaliseren tijdens een toekomstige pandemie? Dat onderzoeken we in project Pandemische Paraatheid.

Samen met studenten verkennen we de negatieve effecten, veroorzaakt door noodzakelijke maatregelen. En de invloed van deze effecten op de ontwikkeling en het mentaal welbevinden. De resultaten leiden tot concrete adviezen en praktische tools, die worden gedeeld met Avans, de Vereniging Hogescholen en het Nederlands Jeugdinstituut (NJI), maar ook andere belanghebbenden.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.