Jeroen de Haas
Jeroen de Haas is docent Informatica aan Avans Hogeschool en lid van de kenniskring van het lectoraat Applied Responsible Artificial Intelligence. Zijn expertise ligt op het snijvlak van machine learning en statistiek.
Loopbaan
Jeroen de Haas schreef zijn eerste computerprogramma op 6-jarige leeftijd. Als middelbare scholier had hij een bijbaan als softwareontwikkelaar. Na de middelbare school studeerde hij kunstmatige intelligentie en behaalde uiteindelijk een masterdiploma in de statistiek aan de KU Leuven.
Na zijn studie combineerde Jeroen programmeren en statistiek bij de ontwikkeling van software voor onderwijsevaluatie en -logistiek. Sinds 2016 staat Jeroen voor de klas bij Avans Hogeschool en vertaalt hij als docentonderzoeker ontwikkelingen binnen de statistiek en kunstmatige intelligentie naar het onderwijs.
Expertise
In Jeroens werk weerklinken de woorden van informaticus Bjarne Stroustrup: “Onze samenleving is afhankelijk van software. Dat kan dan maar beter goede software zijn.” Voor de mens is het gebruik van gereedschap eerder regel dan uitzondering: een mens gebruikt schoenen om te lopen, mes en vork om te eten en inbussleutels om Zweedse meubels te assembleren. Hoe verhouden deze statische, fysieke voorwerpen zich tot haast ongrijpbare, abstracte software die ook nog elke week updates krijgt? In samenwerking met de onderzoeksgroep filosofie en ethiek van de Technische Universiteit Eindhoven probeert Jeroen deze vragen te beantwoorden om niet alleen te bepalen wat software is, maar vooral wat het zou moeten zijn.
Daarnaast combineert hij in zijn onderzoek zijn programmeertalent, fundamentele kennis van statistiek en sterke interpersoonlijke vaardigheden om ontwikkelingen binnen de informatica en kunstmatige intelligentie te vertalen naar een breed publiek.
Zo is hij als ethisch adviseur betrokken bij het Mbo Innovatie- & Expertisecentrum Data (MIEC-Data), verzorgt hij lezingen en workshops voor leerlingen, studenten, werknemers en werkgevers en werkt hij binnen nationale samenwerkingsverbanden aan nieuwe opleidingen op het gebied van AI en data science.